Svar: Spiser ikke meget i løbet af dagen

15. november 2014

Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Anne-Mette

Tak for dit brev :)

Når børn bliver 1 år, så vokser de ikke længere så meget og vil ofte spise mindre. Samtidig forsvinder den naturlige lyst til at putte i munden og lysten til at undersøge ting, ved at smage på dem - og i stedet bliver det ofte mere interessant at lege med maden, se hvad der sker, når maden kommes op i glasset eller skubbes ud over bordkanten eller undersøge, hvad der sker, med mor og far, når munden knibes sammen, hovedet drejes og skeen skubbes væk.. At jeres datter ikke spiser særlig meget, hænger altså til dels sammen med hendes alder.

Når det er sagt, så er det dog vigtigt, at I forsøger at tilbyde hende så stor variation som muligt, så hun selvom hun er småtspisende stadig får lidt fra alle fødevaregrupper, når man ser på hendes indtag over flere dage.

Madro er vigtigt. Hvor sidder hun ved bordet? Sidder hun for bordenden, med mor og far på hver side? Hvis det er sådan hos jer, så kan det være en god idé at I flytter hende ned, så hun sidder langs siden af bordet, så I ikke begge sidder og kikker på hende, når hun spiser eller diskuterer hen over bordet, hvad jeres næste træk skal være… Det kan også være en god idé, at I nogle gange lader hende sidde lidt selv, så hun kan koncentrere sig om at spise og om det, der er på tallerkenen, uden at I sidder ved siden af hende. I kan være i nærheden, tømme opvaskemaskinen eller lignende, så hun er under opsyn, men uden at opsynet er direkte.

Faste spisetider er vigtigt. Jo mere fast en dagsplan I kan have, jo bedre er det. Måske spiser de i dagplejen på lidt andre tidspunkter end I gør derhjemme? Faste spisetider påvirker hendes indre ur og hendes fornemmelse for mæthed og sult og det har derfor betydning, at I spiser til fast tid, for at hun er sulten og føler sig parat til ...

Annonce

... at spise, når hun bliver sat til bords.

Indtaget af mælk er vigtigt at være opmærksom på - hvis hun får for meget mælk, så vil det tage pladsen op for den rigtig mad. Det lyder som om at du lige nu ammer hende 2 gange i døgnet og derudover skriver du, at hun hele dagen har drukket fint med letmælk og vand. Vær opmærksom på at hun måske får sit behov for mælk dækket af de to gange amning og ikke skal tilbydes letmælk derudover, - hvis hun får 350 ml mælk i døgnet vil det være rigtig fint - det kan f.eks. være lidt mælk på havregrød om morgenen, en portion tykmælk om eftermiddagen og en amning før hun puttes eller tidlig morgen - så er hun dækket ind.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Tiden - hvor længe måltidet varer, kan spille ind. Hvis I sidder meget længe over maden, så risikerer I at hun taber interessen og mister fokus. Med den alder hun har vil hun kunne spise med fingrene, men det kræver stor koncentration, og hun bliver meget let for træt, før hun egentlig har fået mad nok. Derfor er I nødt til at hjælpe hende. Hun skal hjælpes med at spise med ske, og hun må også gerne få hjælp med en gaffel. Det kan være en fordel, at I har gang i to gafler, så hun får en i hånden med mad på, spiser selv, og herefter bytter I, så I får den tomme og sætter mad på den, bytter igen, så hun spiser selv og I sætter mad på den tomme gaffel, bytter igen osv.

Når I hjælper hende med at spise, er det vigtigt, at I holder gang i spisningen og holder gang i maden, i måltidet - så det ikke går for langsomt, men så I netop spiser. Når hun så bliver forstyrret af andre ting, så anerkend dette - "hov ja, der er far, hej far" - og hjælp hende så videre "skal du have lidt at drikke?", "hmm dejlig mad, mam mam, se her skat" og igen fokus på maden.

Jeg håber, I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Fisk og børn

Det er vigtigt at børn tilbydes fisk. Gerne flere gange om ugen, det vil sige næsten hver dag til frokost og et par gange til aftensmad.

Det er vigtigt at børn tilbydes forskellige typer af fisk. De fede fisk er især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk. Fisk er rige på næringsstoffer som D-vitamin, selen og omega-3-fedtsyrer, som er meget vigtige for udviklingen af barnets hjerne.

Er dit barn mellem 0-14 år, er det vigtigt,...

Læs mere i Babylex

Sushi til gravide og ammende

Gravide og ammende må meget gerne spise sushi, og det kan være en udmærket måde at få varieret sit indtag af fisk på. Der er dog lidt forholdsregler du skal tage.

Fødevarestyrelsen pålægger både forhandlere, sushi-restauranter og øvrige leverandører at dybfryse fisken før den sælges. Fisken skal være frosset ned til til -20 grader i 24 timer for at komme eventuelle parasitter i fiskekødet til livs.

Vælger du at lave sushi selv, skal fisken på samme måde fryses ned...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil lige sige mange tak for dit gode og præcise svar på mit spørgsmål om "Afbrudt søvn efter dagplejestart". Jeg fik lige præcis den vejledning, jeg manglede. Så tusind tak og fortsat god dag.

Kærlig hilsen
Victors stolte mor.