Svar: Spiser ikke meget i løbet af dagen
15. november 2014
Alder:
12 mdr.
Kære Anne-Mette
Tak for dit brev :)
Når børn bliver 1 år, så vokser de ikke længere så meget og vil ofte spise mindre. Samtidig forsvinder den naturlige lyst til at putte i munden og lysten til at undersøge ting, ved at smage på dem - og i stedet bliver det ofte mere interessant at lege med maden, se hvad der sker, når maden kommes op i glasset eller skubbes ud over bordkanten eller undersøge, hvad der sker, med mor og far, når munden knibes sammen, hovedet drejes og skeen skubbes væk.. At jeres datter ikke spiser særlig meget, hænger altså til dels sammen med hendes alder.
Når det er sagt, så er det dog vigtigt, at I forsøger at tilbyde hende så stor variation som muligt, så hun selvom hun er småtspisende stadig får lidt fra alle fødevaregrupper, når man ser på hendes indtag over flere dage.
Madro er vigtigt. Hvor sidder hun ved bordet? Sidder hun for bordenden, med mor og far på hver side? Hvis det er sådan hos jer, så kan det være en god idé at I flytter hende ned, så hun sidder langs siden af bordet, så I ikke begge sidder og kikker på hende, når hun spiser eller diskuterer hen over bordet, hvad jeres næste træk skal være… Det kan også være en god idé, at I nogle gange lader hende sidde lidt selv, så hun kan koncentrere sig om at spise og om det, der er på tallerkenen, uden at I sidder ved siden af hende. I kan være i nærheden, tømme opvaskemaskinen eller lignende, så hun er under opsyn, men uden at opsynet er direkte.
Faste spisetider er vigtigt. Jo mere fast en dagsplan I kan have, jo bedre er det. Måske spiser de i dagplejen på lidt andre tidspunkter end I gør derhjemme? Faste spisetider påvirker hendes indre ur og hendes fornemmelse for mæthed og sult og det har derfor betydning, at I spiser til fast tid, for at hun er sulten og føler sig parat til at spise, når hun bliver sat til bords.
Indtaget af mælk er vigtigt at være opmærksom på - hvis hun får for meget mælk, så vil det tage pladsen op for den rigtig mad. Det lyder som om at du lige nu ammer hende 2 gange i døgnet og derudover skriver du, at hun hele dagen har drukket fint med letmælk og vand. Vær opmærksom på at hun måske får sit behov for mælk dækket af de to gange amning og ikke skal tilbydes letmælk derudover, - hvis hun får 350 ml mælk i døgnet vil det være rigtig fint - det kan f.eks. være lidt mælk på havregrød om morgenen, en portion tykmælk om eftermiddagen og en amning før hun puttes eller tidlig morgen - så er hun dækket ind.
Tiden - hvor længe måltidet varer, kan spille ind. Hvis I sidder meget længe over maden, så risikerer I at hun taber interessen og mister fokus. Med den alder hun har vil hun kunne spise med fingrene, men det kræver stor koncentration, og hun bliver meget let for træt, før hun egentlig har fået mad nok. Derfor er I nødt til at hjælpe hende. Hun skal hjælpes med at spise med ske, og hun må også gerne få hjælp med en gaffel. Det kan være en fordel, at I har gang i to gafler, så hun får en i hånden med mad på, spiser selv, og herefter bytter I, så I får den tomme og sætter mad på den, bytter igen, så hun spiser selv og I sætter mad på den tomme gaffel, bytter igen osv.
Når I hjælper hende med at spise, er det vigtigt, at I holder gang i spisningen og holder gang i maden, i måltidet - så det ikke går for langsomt, men så I netop spiser. Når hun så bliver forstyrret af andre ting, så anerkend dette - "hov ja, der er far, hej far" - og hjælp hende så videre "skal du have lidt at drikke?", "hmm dejlig mad, mam mam, se her skat" og igen fokus på maden.
Jeg håber, I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske